2013. március 15., péntek

Jeles napjainkról szubjektíven: március 15.


Gyorsan leszögezem: nem 1848-49 ikonná merevedett hőseiről, nem a karját mindig magasba emelő Petőfiről, a büszke Kossuthról, a „fontolva haladó” Széchenyiről, a Haza Bölcséről, a dicsőséges tavaszi hadjáratról szándékozom írni. Nem is a romantikus történetírás által görcsös féligazságokba, mítoszokba és legendákba merevedett, egykor hús-vér ember hősöket „lerántani a porba”, megtisztítani a rájuk rakódott szirupos aranymáztól. (Megtette ezt már jó sokszor Kosáry Domokos, Katona, Tamás, Csorba László és Hermann Róbert – aki akarja, olvassa el a neten is bőven megtalálható írásaikat. Kár, hogy ezekből szinte alig ment át valami az elmúlt 23 évben a közoktatásba. Ott még mindig a dualizmus–Horthy-kor–„átkos 40 év” rég meghaladott toposzai élnek és virulnak, kiirthatatlanul, mint gaz a kertben.)

Inkább a lehetőségekről. Hogy mit is veszítettünk.

Mielőtt mindenki azt hinné, na, most jön a nagy jajongás, meg, hogy a széthúzás, meg a megalkuvás, no meg a „gyáva árulás” (Kossuth), gyorsan szeretném kijelenteni, hogy ez a korszak valóban „dicsőséges” történelmünkben, s 56-on kívül az egyetlen, amit nem mi szúrtunk el, mutyiztunk el, egyszerűen az erőviszonyok és a nemzetközi helyzet nem nekünk kedvezett.

Szóval, miről is van szó?

Ismeri mindenki azt a kifejezést: reformkor. Nos, az 1830-1848 (és nem 1825. a kezdő dátum, ahogy a tankönyvek 98%-ában írva van, mert az Akadémia megalapítása nem indított el semmit – annál inkább Széchenyi Hitele!) közötti időszak volt az a pillanat, amikor igen közel jártunk hozzá, hogy bekapcsolódjunk az európai, polgárosodó főáramba. A fontolva haladó Széchenyi, a lobbanékony Kossuth (akik – annak ellenére, hogy meg bírták volna fojtani egymást egy kanál vízben – a legtöbb kérdésben egyet értettek), a csillogó Deák, a lánglelkű Petőfi (na, ő azért nem volt annyira fontos, gyorsan félre is állították – igaz, a komoly férfiak nem is nagyon akartak közösködni egy taknyossal, akinek fenekén még a tojáshéj) elérték azt, amit kevesen: az ország nagy része igenelte és akarta a nyugatias fejlődést! A nemesek és az egyház (utóbbi azért nem annyira) hajlandó volt lemondani a kiváltságokról, 1848-ra lényegében elfogadottá vált a (Európában legszélesebb körű és legnagyvonalúbb) jobbágyfelszabadítás, a modern iparfejlesztés. S, ahogy az öreg kontinens boldogabbik felén, a nemesi-politikai elit hajlandónak bizonyult, hogy feudális vagyonát, kiváltságait a modern iparfejlesztésbe és népképviseletbe ölje. És, bár kezdetben nem úgy nézett ki, Széchenyi álma az angol típusú modernizációról (amelyben a nemesség az iparosodás-polgárosodás motorja) megvalósul.

Még a forradalom és szabadságharc alatt is ez volt a szent cél, ezért küzdött Kossuth és Görgei is – igaz más irányokból és nem ugyanazokkal az eszközökkel…

A forradalom és szabadságharc bukásával mindezt elveszítettük. Az orosz szuronyok és Haynau baljós árnyékában, a majd húsz évig tartó önkényuralom alatt a láng kialudt, a lelkesedés megkopott, és a később fennen hirdetett passzív ellenállás (ami ugyanúgy mítosz, mint Kossuth apánk és a lánglelkű Petőfi) manírrá merevedett, szükségből kovácsolt erénnyé. A haladásért hadakozó középnemesből, parasztpolgárból az állam kegydíjától függő dzsentri lett, sírva vigadó bohóc, a polgárosodást, iparfejlesztést pedig nem a reformkor vezető ereje, hanem az osztrák-francia tőke és a reformkorban kicsit háttérbe szorított, de a harcokban a magyarok oldalán keményen küzdő német-zsidó városi polgárság hajtotta végre.

Petőfi elesett (bár a romantikus hívők sem akkor, sem most nem hiszik el), Kossuth emigrált, Görgeit pedig még 90 éves korában is leköpdösték a gyerekek az utcán, hiába bizonygatta Klapkától Deákig és több ezer volt honvédig mindenki, hogy dehogy is volt áruló. Hisz Kossuth apánk megmondta! Akkor úgy is van…

A lehetőség elillant, és amikor bekövetkezett 1867, már csak álmai voltak a reformkornak és 1848-nak. Ahogy Veliky János is írja a Polgárosodás hajnala című nagyszerű könyve végén (Adams, 1993): „A nemzetközi erőviszonyok a belpolitikai folyamatokat kétségkívül a közös-ügyes rendszer felé tolták, ám az is tény, hogy a társadalom – politikai jogait és intézményeit tekintve feltétlenül! – ekkor lép át a szabadságkeresés világából a hatalmi jellegű szükségszerűségek világába.”

És ez kísér minket mind a mai napig. Úgy vélem, erre kellene emlékeznünk március 15-én.

Nincsenek megjegyzések: